Opis

OPIS  INNOWACJI  PEDAGOGICZNEJ

„Moje miasto, moja historia”

 

Innowacja pedagogiczna „Moje miasto, moja historia” skierowana jest do uczniów klas 6. Dotyczy zajęć pozalekcyjnych koła historycznego oraz zajęć historii i społeczeństwa. Opierać się będzie na wycieczkach regionalnych i pracy metodą projektu.

Efekty pracy uczniów będą prezentowane na forum klasy i szkoły.

Innowacja ma służyć kształtowaniu u uczniów tożsamości lokalnej i regionalnej, poznawaniu historii, miejsc pamięci oraz architektury „małej ojczyzny” – Bydgoszczy; łączeniu historii miasta, dzielnicy, szkoły z historią rodziny danego ucznia. Zajęcia innowacyjne z edukacji regionalnej mają rozwijać zainteresowania uczniów historią najbliższego otoczenia, pobudzać ich do różnych twórczych działań, rozszerzyć ofertę edukacyjną szkoły w tym zakresie. Zrealizowane projekty przyczynią się do poszerzenia wiedzy z zakresu edukacji regionalnej.

Uczniowie klas 6 uczestniczący w zajęciach pozalekcyjnych koła historycznego:

  • będą pracować metodą projektu i przygotują program wycieczek regionalnych, będą uczestniczyć w wycieczkach,
  • zaprezentują w swoich klasach na lekcjach historii relacje z wycieczek (omówienie zdjęć, nagranego filmu, zebrane informacje), co spowoduje rozszerzenie treści programowych w zakresie edukacji regionalnej dla wszystkich uczniów klas 6,
  • uczniowie będą realizować zadania dodatkowe wykorzystujące umiejętności międzyprzedmiotowe,
  • wszystkie prace autorzy będą prezentować z omówieniem na lekcjach historii w swoich klasach; prace zostaną wyeksponowane na szkolnych wystawkach.

Udział uczniów w wycieczkach regionalnych oraz wykonanie zadań związanych z ich przygotowaniem i zaprezentowaniem innym uczniom wpłynie na poszerzenie wiedzy historycznej oraz umiejętności polonistycznych, artystycznych i informatycznych uczniów oraz umiejętności współpracy w grupie.

Propozycje projektów:

  • Miejsca pamięci i miejsca ważnych wydarzeń historycznych.
  • Patroni naszych ulic.
  • Szlakiem bydgoskich pomników.
  • Bydgoszcz dawniej a dziś.
  • Poszukiwanie śladów Zamku Bydgoskiego.
  • Przykłady różnych stylów architektury w Bydgoszczy.
  • Miejsca kultury i nauki.
  • Moje osiedle.
  • Historia Starego Rynku.

 

Cele główne innowacji:

  • rozwijanie zainteresowań i ciekawości historycznej uczniów
  • poszerzenie wiedzy w zakresie edukacji regionalnej
  • rozwijanie poczucia tożsamości lokalnej i patriotyzmu związanego z „małą ojczyzną”
  • rozwój pomysłowości, samodzielności, twórczego rozwiązywania problemów, pracy metodą projektu, umiejętności współpracy w grupie, wykorzystywania różnych umiejętności

Cele szczegółowe: 

  • odwiedzenie miejsc związanych z historią miasta, miejsc pamięci i poszerzenie wiedzy o nich
  • pogłębienie wiedzy o patronach bydgoskich ulic, patronie własnej ulicy
  • poznanie przykładów różnych stylów architektury w Bydgoszczy
  • zebranie informacji o historii szkoły (50-lecie), historii osiedla i własnej rodziny
  • doskonalenie umiejętności samodzielnego zbierania informacji i prezentowania ich, wykorzystywania w twórczy sposób
  • zachęcanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji
  • rozpoznawanie różnych miejsc w Bydgoszczy na starych fotografiach, szukanie porównań
  • kształtowanie właściwej postawy w miejscach pamięci, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczek
  • uczenie myślenia przyczynowo – skutkowego
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się planem miasta, orientacji w terenie
  • wykorzystanie gry edukacyjnej „Bydgoskie ścieżki pamięci”

 

Formy pracy:

  • grupowa i indywidualna

 

Metody:

  • metoda projektów
  • wycieczka

 

Spodziewane  efekty:

Praca z zespołem chętnych uczniów w ramach zajęć pozalekcyjnych w oparciu
o innowację pozwoli   osiągnąć następujące efekty:

  • udział uczniów w wycieczkach regionalnych
  • poszerzenie wiedzy o regionie i mieście
  • wzrost poczucia tożsamości lokalnej
  • rozwój zainteresowań historycznych
  • poznanie miejsc związanych z historią miasta
  • ukształtowanie wrażliwości i właściwej postawy w miejscach pamięci
  • stworzenie twórczych prac przy wykorzystaniu umiejętności międzyprzedmiotowych
  • rozwinięcie umiejętności prezentowania efektów swojej pracy
  • dobra współpraca w zespołach

 

Sposoby  ewaluacji :

Sprawdzenie osiągnięć uczniów  poprzez:

  • przebieg wycieczek
  • stworzone prace na temat zwiedzanych miejsc
  • prezentacja i omówienie prac na forum klasy
  • wystawki prac dla innych uczniów
  • udział uczniów w konkursach związanych z historią Bydgoszczy
Reklamy